Dikke haaien tijdens de laatste workshop 2019!!

Op zaterdag 21 september stond er alweer de voorlaatste workshop haai vissen vanaf de boot op het programma. Het groepje dat vandaag aan boord stapten had ik al vaker mogen begeleiden op jacht naar een zoute rover. Vorig jaar stapten we aan boord van de Zeearend 1 te Neeltje Jans. Die dag wisten ze allemaal een haai te vangen, de eerste groep die dat ooit gelukt is! Niet verwonderlijk, er was onderling immers afgesproken de aanbeten te verdelen, wel zo eerlijk natuurlijk!

Regelneef Jan de Bruin ving waar hij voor kwam, maar met 25 cm niet echt de maat die hij voor ogen had….

Afgelopen zomer kwamen de heren langs voor de zeebaars, helaas heb ik ze die dag niet kunnen geven wat ze verdiende, helaas. Het was wel erg fijn foto’s te mogen ontvangen dat het ze op eigen houtje toch nog gelukt is, workshop toch geslaagd al zeg ik het zelf…..

Vandaag boekte ze met zeven personen: Kees, Wouter, Cor, Lean, Andre, Tom en Jan zelf natuurlijk. Normaal gesproken varen we uit met tien man, maar voor vandaag had ik toch maar besloten geen andere opstappers bij te boeken. Aangezien deze heren allemaal een aardig potje kunnen vissen zou dit de uitgelezen kans zijn om wat foto- en filmmateriaal te verzamelen. Hiervoor vroeg ik vismaat Robert mee. In ruil voor een dagje vissen zou hij me assisteren met film en fotografie.

Om 8 uur stappen we allemaal aan boord van de Zeearend 2 die ons oppikt bij het stationsplein te Vlissingen, we zijn er helemaal klaar voor. Wanneer we aankomen voor de kust van Zoutelande staan alle hengels gereed om in te werpen.

Aangezien deze groep erg actief vist had ik stiekem al gehoopt op een mooie vangst. Het is een feit dat zij die regelmatig aas verversen en een beetje actief bezig blijven de meeste haaien weten te vangen, die mooie dag zou er dus wel eens in kunnen zitten…..

Nadat we van schipper Freddy het signaal hebben gekregen werpen ze allemaal in en kan er gewacht worden op wat gaat komen.

Uiteraard praten we even bij over binnen- en buitenlandse visavonturen, werk en nog veel meer. Een klein uurtje later bijt Robbert de spits af. Het lijkt een beste vis te zijn die zijn lichte boothengel aardig krom trekt, maar Robert trekt terug en wint het duel. De eerste gevlekte gladde haai ligt aan boord. Met zijn 98 cm een super mooie vis, maar officieel geen echte Noordzeekanjer, die badge moet dus nog even wachten.

Dan wordt het allemaal wat minder, ik overleg met Freddy om te gaan verkassen. Ik zie een ondiepere stek wel zitten, maar vanuit de Wiesje krijgen we het advies juist iets dieper te gaan liggen, dieper dus!

Als we goed en wel liggen is het Lean die aan de bak kan en hoe? Het is al snel duidelijk dat deze vis wel aan de criteria voor Noordzeekanjer nodig zijn voldoet, 106 cm en zeer fotogeniek, wat een vis zeg! We zijn druk bezig met het nemen van foto’s als Wouter met een kromme hengel wordt gespot. Hij staat al te drillen voor onze kanjer terug gezet is. Ook bij deze vis gaat alles goed en Wouter mag poseren met een gevlekte van 86 cm, hoppa!

Kees vist recht achter de boot en weet daar binnen een paar minuten de kleinste vis van de dag te vangen, maar wat is klein, toch nog 70 cm. We zijn gewoon te verwend vandaag zeker als Jan net na de middag ook weer aan een beste vis mag sleuren. Deze haai is echt beresterk, ik verwacht dan ook een vis van 110+ te moeten gaan scheppen, maar dat bleek een beetje overdreven. Het meetlint stopte bij 102 cm, maar wat een dikke hoge vis is dit dan, vandaar al die kracht! Noordzeekanjer twee aan boord, lekker.Door het wegvallen van de stroom bleek vissen even lastig te zijn, we gebruikten deze tijd om te verkassen naar een goed stekje bij een vloedstroom. Helaas vielen de vangsten hier tegen, gewoon geen enkele aanbeet. Het laatste uurtje besloten we dan toch maar weer op de productieve stek door te vissen en te hopen dat ze hier nog willen azen. Dat leek even niet het geval, maar toen het begon was er geen houden meer aan. Cor trapte af met een haai van 98 cm, op de voet gevolgd door Robert die zijn tweede kon landen, 92 cm.

Ook schipper Freddy wilde maar wat graag dat we allemaal een haai zouden vangen, hij was bereid een half uurtje langer te blijven liggen want ook hij had in de gaten dat hier de koek nog niet op kon zijn!

We waren amper bekomen van alle hectiek aan boord toen zowel André als Tom aan de bak konden, zij noteerde nóg eens twee Noordzeekanjers op het lijstje. Respectievelijk 112 cm en 114 cm.

Dat deze workshop een geweldige werd is niet enkel te danken aan de goede locatie of de degelijke  voorbereiding, maar zeker ook aan de inzet van de deelnemers. Vorig jaar deden ze namelijk exact hetzelfde……..